👈 فروشگاه فایل 👉

مبانی انسان شناسی و ارزش شناسی در اخلاق اسلامی

ارتباط با ما

... دانلود ...

مبانی انسان شناسی و ارزش شناسی در اخلاق اسلامی

هدف از این تحقیق بررسی مبانی انسان شناسی و ارزش شناسی در اخلاق اسلامی می باشد

مشخصات فایل

تعداد صفحات

61

حجم

452/480 کیلوبایت

فرمت فایل اصلی

docx

توضیحات کامل

مبانی انسان شناسی

انسان کیست؟ اگر ما انسان را درست نشناسیم و ندانیم که اسلام انسان را چگونه توصیف می‌کند و هستی‌ها و بایستی‌های او را چگونه مطرح می سازد، هیچ گاه نخواهیم توانست برنامه و طرح صحیحی درباره نظام اخلاقی اسلام ارائه دهیم (مصباح یزدی، 1388). بنابراین، تا ا نسان شناسی یک مکتب اخلاقی تبیین نشود، ماهیت و نظام اخلاقی آن روشن نمی‌شود. از این رو لازم است برای شناخت نظام اخلاق اسلامی، دیدگاه اسلام را نسبت به ا نسان بدانیم. مبانی ا نسان شناسی اخلاق اسلامی را می‌توان در محورهای زیر خلاصه کرد: آفرینش دو بعدی انسان، فطرت، عقل، اختیار و هویت جمعی.

مبانی ارزش شناسی

یکی از مسائل مهم و اساسی در سلسله مباحث فلسفی و اخلاقی موضوع  ارزش‌هاست. هر مکتب یا دستگاه فکری براساس بینشی که نسبت به پدیده‌های جهان دارد، دارای یک سیستم ارزشی نسبت به اعمال و رفتار انسان می‌باشد، این مسئله پایه تفاوت بین مکاتب است، در واقع تشخیص ماهوی هر نظام فکری و عقیدتی به ظهور ارزش‌هایی است که از درون آن نظام جوشیده و براساس آن، اصول بنیادین نظام شکل گرفته است .

ارزش گذاری‌های اخلاقی بر مواردی اطلاق می‌شود که ارزش و ارزش گذاری از نقطه نظر اخلاقی، بر اساس خوب یا بد بودن، پسند و یا ناپسند بودن و معروف یا منکر بودن اعمال و رفتار انسان قابل درک و شناسایی باشد (رهنما، 1385).ارزش‌ها غالباً به ایده‌هایی اطلاق می‌شوند که انسان‌ها درباره خوب و بد، مطلوب و نامطلوب دارند. ارزش‌ها مجموعه اصول و قواعدی هستند که به تعبیر شهید بهشتی تولید باید و نباید می‌کنند. در واقع آنچه اطلاق عنوان ارزش به این اصول و قواعد را مجاز می‌کند، توانمندی آنها در تولید تجویز است(بهشتی، 1380).آنچه به عنوان مبانی ارزشی در هر مکتبی باید به آن پرداخته شود عبارتند از چیستی و خاستگاه ارزش‌ها، نسبی یا مطلق بودن ارزش‌ها و معیار فعل اخلاقی که این محورها را در نظام اخلاق اسلامی بررسی می کنیم.

فهرست مطالب

بخش اول:مبانی اخلاق اسلامی    17

2-2-1- مبانی انسان شناسی    17

2-2-1-1- آفرینش دو بعدی انسان    18

2-2-1-2- فطرت    19

2-2-1-3- عقل    21

2-2-1-4- اختیار    23

2-2-1-5- اجتماعی بودن انسان    24

2-2-2- مبانی ارزش شناسی    26

2-2-2-1- چیستی ارزش‌ها    27

2-2-1-1- ارزش اخلاقی    27

2-2-2-2- خاستگاه ارزش‌ها    28

2-2-2-3- نسبی یا مطلق بودن ارزش‌ها    29

2-2-2-4- معیار  فعل اخلاقی    30

2-2-2-4-1- ارزش اجتماعی    30

2-2-2-4-2- نظریه عاطفی    31

2-2-2-4-3- نظریه اراده    31

2-2-2-4-4- نظریه وجدانی    31

2-2-2-4-5- نظریه زیبایی    32

2-2-2-4-6- نظریه پرستش    32

2-2-4- مبنای اخلاقی بودن رفتار    33

بخش دوم پیشینه تحقیقات داخلی  و بین المللی    35

2-6-1- تحقیقات داخلی    35

2-6-2- تحقیقات خارجی    44

2-7- جمع بندی و چهارچوب نظری تحقیق    54

منابع    56

👇محصولات تصادفی👇

پاورپوینت فصل پنجم کتاب مدیریت بازاریابی تألیف فیلیپ کاتلر ترجمه بهمن فروزنده با موضوع بررسی محیط بازاریابی ارزیابی عملکرد شعب منتخب بانک کشاورزی با DEA بررسی نارساییهای حسابداری صنعتی در شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایر گزارش کار آزمایش بررسي ارتعاشي پاندول مركب و مثبت و محاسبه دوره تناوب و شعاع گراسيون ميله مبانی نظری و پیشینه تحقیق بستنی و شهد عسلی خرما